Am I alive? Maybe I died?

Angående mina p-piller:

"Vanliga biverkningar som kan förekomma är bröstspänningar, illamående, huvudvärk eller blödningsrubbningar. Dessa biverkningar är lindriga och försvinner oftast inom 2-3 månader."

JO, men fuck you att jag tänker gå runt och må illa i TVÅ-TRE MÅNADER. Jag har mått illa i lite över en vecka, det är fan nog. Jag ringer på måndag, de får skriva ut något annat åt mig för det här är inte dugligt alls.

Alla ni damer som läser detta och går på p-piller, rekommendera gärna vad jag skall be att få istället! Nämn gärna vad det är för biverkningar som gäller för dem också. Merci ^_^

Kommentarer
Postat av: Elenaria

Minipiller. Cerazette. Hos en del upphör mensen helt, andra får blödningar ibland, de flesta får allra som minst mindre blödningar. De innehåller inte östrogen, utan mest "desogestrel". Jag tror det är marginellt mindre ökning för risk av bröstcancer gentemot p-piller också, men fallen av bröstcancer är mindre avancerade hos p-pilleranvändare än de som inte använt piller. Man äter dem varje dag (jag brukar knapra direkt jag kliver upp på morgonen), vid över 12 timmars försening KAN den graviditetshämmande effekten sjunka, så man skall ta den så fort som möjligt och använda kompletterande skydd under iaf 7 dagar. Men det är ju som vanligt.
Biverkningar: Blödningar kan bli oregelbundna (japp japp). Vanliga (mer än 1 av 100) är oregelbundna blödningar, huvudvärk, acne, humörförändringar, minskad sexuell lust (dvs, ingen skillnad mot p-piller där inte - jag kan testamentera att jag ANTAR att sexlusten är ungefär lika nere nu som med p-piller, min huvudvärk har inte blivit mer av utan snarare något färre migränanfall och jag har blött kanske tre gånger på ett år). Vidare kan ske bröstspänningar, utebliven bluodning, illamående och viktökning - men vad barnmorskan sade till iaf mig är det mindre vanligt än med p-piller. Jag vet inte om det stämmer.
Mindre vanliga eller sällsynta biverkningar (mindre än 1/100): svårigheter att använda kontaktlinser, håravfall, underlivsinfektion (jo, tjena, som att man inte får svamp stup i kvarten utan också), vätskefyllda blåsor på äggstockarna (cystor), smärtsamma menstruationer, trötthet, olika hudreaktioner eller kräkningar.

Så, tja, det är väl inget ovanligt, tror jag.... För mig har det sällan varit mycket smärtsamt med mens och det minskade när jag började med p-piller, har inte blivit värre av minipiller. Men om du bara varit på dem i nån vecka så, faktiskt, kroppen tar litet längre på sig att vänja sig :(
2-3 månader verkar väääldigt långt, bara...

2007-04-13 @ 19:27:42
URL: http://pointyear.blogspot.com
Postat av: Zombie

Eric hälsade att Elisabeth rekommenderar Cerazette också. Jag får ringa och se om jag kan få en tid och om jag isf kanske kan få byta till Cerazette, annars får jag väl hoppas att det dumma illamåendet går över snart. Det känns inte helt bra att jag i stort måste ställa in aktiviteter för att jag mår illa :(

2007-04-13 @ 19:31:52
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Elenaria

Nej, det suger verkligen illa >.<

2007-04-13 @ 20:29:05
URL: http://pointyear.blogspot.com
Postat av: caroline

jag äter minipiller. cerazette heter de tror jag. jag har inte fått några biverkningar at all.

2007-04-14 @ 08:54:43
Postat av: Zombie

Ah, men då är ni TRE som äter dem och rekommenderar dem. Jag undrar om det inte var sådana som Ida rekommenderade också...

2007-04-14 @ 12:09:30
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Jes

Har ätit Cerazette i en och en halv månad. Och min mens blir helskum, har haft den i ca 20 dagar nu. Inte lika mycket som vanligt men ändå, då kan jag ju lika gärna vara utan. Ska höra av mig till ungdomsmottagningen. Kollade lite på internet och det är tydligen ett ganska vanligt problem...

2008-04-10 @ 15:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0