Do you want me to seduce you?

På samma sätt som jag inte fattar varför man skall lyssna på sliskig musik när man bonkar på varandra, så hajar jag inte varför det förutsätts att man skall gå och se en kärleksfilm om man går på dejt. Kärleksfilmer är, med några ytterst få undantag, bara pinsamma och skitkassa. Allvarligt.

Det finns två sätt att se på film med en dejt, jag har provat båda.
  1. Gå på bio.
  2. Hyra film.
Jag och min dejt när jag var fjorton gick på bio och såg South Park: Bigger, longer and uncut. Några av mina klasskamrater satt i raden bakom och stirrade ihjäl sig på mig och min dejt (och hade Jessie läst min blogg hade hon direkt vetat vem jag menar när jag sätter det på det viset) filmen igenom, men vi hade trevligt ändå.
Jag min min dejt och senare pojkvän, när jag var arton år, hyrde hem filmer en kväll. Sedan satt vi prudentligt i varsin fåtölj och snackade skit filmerna igenom, eftersom vi valt två riktiga lågvattenmärken. Det ena var en actionfilm han ville se, det andra var en skräckfilm jag ville se.

Hade vid något tillfälle någon av raringarna föreslagit att se någon vedervärdig rom-com eller kanske ett draaaama så hade jag bitit dem i näsan och gått min väg. (jag bits ganska hårt när jag är irriterad). Kärleksfilmer är INTE bra när man ser dem själv, och de är fan inte bättre för att man ser dem tillsammans med någon.
Det finns självfallet undantag, men det är ofta sådana som skiljer sig från mängden. En av mina favoritfilmer, Blast from the Past, är en komedi med romantiska inslag. Och Phantom of the Opera är ju en romantisk rysare, eller whatnot. (den är tänkt som en skräckbok från början, ju.)

Filmer man borde se på en dejt istället för fåniga kärleksfilmer:
  • Cannibal the Musical! (imdb)
  • Zoolander (imdb)
  • Saw (imdb) (jag har bara sett första, vill se resten men inte själv)
  • Silent Hill (imdb)
  • Mystery Science Theater 3000, random ep (imdb) (inte att rekommendera ifall ni vill kunna snacka hela filmen igenom, man tjänar på att koncentrera sig på Servo, Crow och Joel/Mike)

Vad säger ni?
Lämna lite heta rekommendationer i kommentarsfältet så bygger vi vidare på "Filmer man kan se på dejt istället för sliskiga och töntiga kärleksfilmer"-listan!


TV's Frank och Dr. Forrester
(varför har inte ALLA mad scientists gröna brillor och grön labbrock? I like!)

Kommentarer
Postat av: daniel

silent hill eMycket bra film

2007-04-24 @ 18:37:47
Postat av: Zombie

Ohyes! Dels är den bra och snygg, dels är Pyramid Head med och dels är den schysst att cuddla lite till samtidigt :)

2007-04-24 @ 18:42:40
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Kaprifol

Det spelar nog inte någon större roll vilken film man ser bara man ser den med någon trevlig. Mina bästa se-på-dejten-filmer är "Blinkande lyktor" (dansk gangsterfilm) och en informationsfilm om IT-säkerhet från försvaret. Ähum, don efter person. :) Sliskfilmerna hoppar även jag över (förutom när jag är ensam hemma med en massa choklad, vill säga).

2007-04-24 @ 19:26:56
URL: http://kaprifol.blogg.se
Postat av: starzinger

Kan inte annat än hålla med om att MST3K är mycket bra som dating-film :)
Mycket underhållande, men man får se till att välja en av de bättre episoderna (Hamlet blir lätt långtråkig) för att inte skrämma bort de som aldrig sett det förr.

2007-06-27 @ 20:35:10
URL: http://mst3k.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0