...men vilket är då ho?

Fraser. Satsdelar. Direkta objekt, adverbobjekt och sättsadverbial (icke att misstaga för satsadverb!)
Vår lilla arbetsgrupp roar mig.

Carina: "Den här meningen är ju i alla fall prepositionsfras, den börjar ju på till."
Lotta: "Men vilket är då huvudordet?"
Carina: "Inget, vi skall inte plocka ut huvudord i prepositionsfraser."

Signe: "Den här är också en prepositionsfras."
Lotta: "Okej, då skall vi plocka ut huvudordet..."
Alla: "Nej, vi skall inte göra det, eftersom det är en prepositionsfras."

Lisa: "Den här är också en prepositionsfras."
Lotta: "Så... huvudordet?"
Alla: "NEJ! Inga huvudord!!"

Maria: "Den här är en prepositionsfras..."
Signe: "Vi säger inget!"
Lotta: "Huvud-"
Alla: "NEJ!!!"

...och så vidare. Oh, det är verkligen roligare om man var där, men det var helt hilarious! Road! (citaten är för övrigt fingerade, jag minns banne mig inte exakt vem som sade vad, förutom att det är Lotta som väldigt gärna vill plocka ut huvudord i prepositionsfraser... När hon sagt det typ sju gånger gav vi upp och gick hem istället, haha)

För övrigt: Jag fick GODKÄNT på min referattenta! Är helt uppåt idag, sjukt bra! Då blir det bara en omtenta, vilket är skönt! (för nej, det finns inte en chans i helvete att jag klarade av fonetiktentan, no way José!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0