Språkkurs, del ett.

Ja, eftersom jag är gotländska och en del av er tydligen har lite svårt att helt och hållet hänga med i vissa ord jag gärna använder mig av, så får jag hålla lite språkkurs för er!

Vi börjar, väldigt lätt, med två ord:

x Nättras [´netres]: "föregående natt" - "jag drömde om dig i nättras", "hörde du vad det stormade i nättras?"

x Hemförbi [`hemfoe:r'bi:]: "göra en snabbvisit hemma" - "jag skall bara åka hemförbi och hämta min jacka så drar vi", "jag sade det till mamma när jag var hemförbi tidigare."

 
(snabbgenomgång i fonetik:
[e] får föreställa kort ä
[t] efter kort vokal blir dubbelvokal (uttalet blir alltså fortfarande kort, och inte nääätras)
[oe] i brist på rätt tagentbord för fonetisk skrift. detta är hur långt ö reagerar framför [r]
['] får användas eftersom [,] blir fel. jag vill egentligen ha ett helt rakt komma)

Kommentarer
Postat av: mini

Yey! Mer gotländska åt folket! Mer dialekt åt folket över huvud taget! Sånt får man alldeles för lite av när man är född och uppvuxen i stockholm. Jag ska börja använda "nättras", sjukt coolt.

2006-11-05 @ 13:38:30
URL: http://intressesmurfen.blogg.se
Postat av: caroline

bara för att jag inte fattade de orden =(

2006-11-05 @ 13:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0