Intruder alert

Nu skall jag strax äta lite, och sedan påbörja översättningsarbetet. Jag tror att jag kommer att dö i processen, för herregud vad trist det verkar. Skall sitta med SAOB (online-ordbok med ord från typ 1500-talet och framåt) och kolla upp vartenda litet djävla ord i texten. Hej hå och en flaska med rom.

Jag sov förresten hela natten igenom utan att somna. Hade bara överkastet på mig, men det är svalare än duntäcket samtidigt som det håller mig varm. Det är bra. Jag verkar kunna sitta upp idag, sweet. Får höra med Lotta om hon vill plugga med mig i Lund imorgon också...

Bisatser. BiSaTsEr. BISATSER. Kom igen. Jag hatar dem :(

För mig att minnas:
  • Kopulaverb: vara bliva heta kallas tyckas synas förefalla (vid kopula följer subjektiv/objektiv predikativ)
  • BiFF-regeln: i Bisats kommer Inte Före Finit verb
  • PO - Direkt objekt inlett av preposition
Jag kommer att döden dö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0