Good guys vs. Bad guys

När jag var liten och såg på tv så hejade jag nästan alltid mest på ondingarna. Turtles i all ära, men herregud vad jag ville att Shredder skulle vinna (jag tyckte att han var ashet redan när jag var nio år gammal); Bumbibjörnarna var väl ganska gulliga, men Hertig Torulf och Grymlingarna var ju waaaay häftigare; första gången jag såg Star Wars fastnade jag direkt för Darth Vader och hans ondingar...
Ett annat bra och målande exempel är He-Man: Vem fan föredrar He-Man framför Skeletor?!
Men vad är det med ondingar som gör dem så attraktiva? Varför vill tjejer ha bad guys framför good guys?



Personligen har jag lite olika teorier på den fronten. Dels tror jag att det har med sex att göra; en kille som slåss och skrattar rått och har snygga ondingkläder MÅSTE ju helt enkelt vara bättre i sängen än en kille som plockar blommor, ler ljuvt och klär sig töntigt. Åtminstone JAG vill ju ha en karl som kan se efter mig och ta hand om mig eftersom jag gillar könsroller och eftersom jag är narkoleptiker (någon måste ju orka bära hem mig när jag somnar!). Det är väl också en sådan där sak som levt kvar sedan vi var grottmänniskor: Eftersträvan att ha den starkaste, mäktigaste. (plus att man vill ju gärna kunna säga "du, passa dig, annars hämtar jag min karl!" ...eller? ^_^)

Um... Jag kommer inte på riktigt vad fler för teorier jag hade. Kanske att det är spännande också: Good guys är ofta förutsägbara och överraskar sällan; jag behöver hela tiden få följa impulser, få förändring i min vardag och dras upp ur min trista jord. En bad guy kan ju helt plötsligt komma och snappa åt sig en och springa hem till sitt onda tillhåll eller något :)

(notera: jag syftar inte på män som slår sina kvinnor, de kan brinna i helvetet för allt vad mig anbelangar)

Uh. Jag hade säkert kunnat skriva det här inlägget mycket klarare, tydligare och med bättre formuleringar om jag inte vore så trött och disträ, så håll tillgodo med detta tills vidare; jag kanske redigerar det någon gång så att det blir bättre.

Puss på er :*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0