Somebody's done nails down the lid on my coffin!

Diska lite, äta lite. Duscha var snelt, jag känner mig mer levande nu. Inte helt zombiefierad längre, alltså. Sedan om det är bra eller dåligt - därom tvista de förryckta.

Det finns så många trevliga ord i vårt språk som vi väldigt sällan använder. När jag skriver vanliga dokument i Works surar Works på mig och tycker att jag dels är för "ålderdomlig" och dels för "byråkratisk", och då skriver jag med vad jag tycker är normal och välavägd svenska, utan omotiverad användning av något särskilt ord. Är det så det har blivit? Håller vårt gamla ordförråd på att dö ut för att ta in ett nytt, när behovet inte ens är särskilt skriande?
Värt att fundera över. Dialekter är på väg att dö ut, och det finns både för- och nackdelar med det. En fördel är att det håller språket levande, och ökar kommunikationen människor emellan. En nackdel är att dialekterna trots allt är en del av vårt kulturarv. Ta gutamålet, till exempel. Som uppvuxen i Visby har jag svårt att förstå de äldre gotländska dialekterna, och redan där är det fördärvat. Illa. Det är i stort sett bara de gamla i de äldre socknarna som talar gutamål, som jag har förstått det, och när de dör försvinner även gutamålet.

Tur då att jag har min lilla språkkurs för er, så får ni iaf lära er ett eller två ord på gutamål! (Det vill säga, de få ord JAG kan, haha)

Diska nu, inte svamla dialekter. Tjipp och wog!

Kommentarer
Postat av: Hanna Fridén

Aww, sidan blev hur snygg som helst! Jag älskar fladdermössen och spindlarna, pretty :D!

2006-11-13 @ 18:50:16
URL: http://frankincense.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0